Universidad Peruana Cayetano Heredia

Niveles de insatisfacción del usuario externo en el Instituto Nacional de Salud del Niño de Lima, Perú

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dc.contributor.author Shimabuku, R.
dc.contributor.author Huicho Oriundo, Luis
dc.contributor.author Fernández, D.
dc.contributor.author Nakachi, G.
dc.contributor.author Maldonado, R.
dc.contributor.author Barrientos, A.
dc.date.accessioned 2022-01-18T19:34:43Z
dc.date.available 2022-01-18T19:34:43Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12866/11183
dc.description.abstract Objectives. To determine the changes in the levels of dissatisfaction of the external users of the Instituto Nacional de Salud del Niño, in Lima, Peru. Materials and methods. Observational study based on a software to evaluate surveys completed by health care users (Software de Evaluación de Encuestas de Usuarios en Salud - SEEUS). The population consisted of every person accompanying external users to outpatient visits, inpatient visits or emergency treatment in the years 2008, 2009 and . To calculate the sample size, last year's proportion of users dissatisfied with each service was used, with an estimated error of 5% at a 95% confidence level Results. A sample of 2051 people was obtained, which revealed a decreasing trend in the levels of dissatisfaction with outpatient visits, and an increased dissatisfaction in the medical capabilities dimension for hospitalization and emergency services. In addition, a dissatisfaction index lower than 0.20 was registered in the medical capabilities dimension for outpatient visits. In contrast, the highest dissatisfaction indexes were registered in the hygiene dimension for 2009 (0.25) and (0.25), and in the others dimension for emergency services in 2009 (0.25). Conclusions. The dimensions showing an increase in the dissatisfaction index were tangible aspects, hygiene and others for hospitalization and emergency services. On the other hand, the medical capabilities dimension for outpatient visits showed a decrease in the level of dissatisfaction over the evaluated period. en_US
dc.description.abstract Objetivos. Determinar los cambios de los niveles de insatisfacción del usuario externo del Instituto Nacional de Salud del Niño, Lima, Perú. Materiales y métodos. Estudio observacional basado en un programa para la evaluación de encuestas de usuarios en salud (SEEUS). La población estuvo conformada por todos los acompañantes del usuario externo en consulta ambulatoria, hospitalización y emergencia en los años 2008, 2009 y 2010. Para el cálculo del tamaño muestral se empleó la proporción de usuarios insatisfechos de cada servicio del año anterior, con un nivel de confianza del 95% y un error estimado del 5%. Resultados. Se obtuvo una muestra de 2051 acompañantes, en la cual se constató una tendencia decreciente de los niveles de insatisfacción en consulta ambulatoria, y un aumento de la insatisfacción en la dimensión capacidades médicas en hospitalización y emergencia. Se encontró además, índices de insatisfacción menores de 0,20 en las dimensiones capacidades médicas en consulta ambulatoria. En contraste, los mayores índices de insatisfacción se encontraron en las dimensiones de higiene durante los años 2009 (0,25) y 2010 (0,25), y otros en emergencia durante el 2009 (0,25). Conclusiones. Las dimensiones en las que hubo un incremento en el índice de insatisfacción fueron aspectos tangibles, higiene y otros en hospitalización y emergencia. Por otra parte, la dimensión capacidades médicas en consulta ambulatoria mostró una disminución de los niveles de insatisfacción durante el periodo evaluado. es_PE
dc.language.iso spa
dc.language.iso eng
dc.publisher Instituto Nacional de Salud
dc.relation.ispartofseries Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública
dc.rights info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
dc.subject Peru en_US
dc.subject health survey en_US
dc.subject sample size en_US
dc.subject computer program en_US
dc.subject hospitalization en_US
dc.subject hygiene en_US
dc.subject child health en_US
dc.subject health care quality en_US
dc.subject health service en_US
dc.subject patient satisfaction en_US
dc.subject health care utilization en_US
dc.subject hospital patient en_US
dc.subject outpatient care en_US
dc.subject observational study en_US
dc.subject emergency care en_US
dc.subject national health organization en_US
dc.subject Health child en_US
dc.subject Patient satisfaction en_US
dc.subject Public hospitals en_US
dc.subject Quality of health care en_US
dc.title Niveles de insatisfacción del usuario externo en el Instituto Nacional de Salud del Niño de Lima, Perú es_PE
dc.title.alternative Levels of dissatisfaction of external users of the Instituto Iacional de Salud del Niño (national institute of child health) in Lima, Peru en_US
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.doi https://doi.org/10.1590/S1726-46342012000400010
dc.subject.ocde https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.03.05
dc.relation.issn 1726-4642


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