DSpace Repository

Calidad de tesis de grado en educación médica en Perú: Un estudio transversal

Show simple item record

dc.contributor.author Cordero-Chunga, A.G.
dc.contributor.author Flores Cohalia, Javier Alejandro
dc.date.accessioned 2023-09-06T20:45:06Z
dc.date.available 2023-09-06T20:45:06Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12866/14043
dc.description.abstract Introduction: The low publication rate of medical education undergraduate theses in Peru limits the advancement and innovation in this area. It has been reported that the quality of research in medical education is associated with publication in scientific journals. It is, therefore, es-sential to identify and improve the quality of these academic products. Objective: To describe the quality of undergraduate theses focused on medical education in Peru using the Medical Education Research Study Quality Instrument and identify other factors that influence quality. Method: We conducted an analytical cross-sectional study taking as the unit of analysis the undergraduate theses focused on medical education located in the repository of Free Access to Scientific Information for Innovation of Peru. We evaluated quality using the MERSQI, other variables collected were: year of publication, type of university, thesis published, advisor’s experience, and subject matter. We performed a statistical analysis to identify differences between the MERSQI concerning the advisor’s experience, whether the thesis was published, and the type of university. Results: We analyzed 20 undergraduate theses focused on medical education. The average MERSQI was 9.13 ± 7.13. Most studies were cross-sectional in design and focused on medical students. The lowest-rated domain of the MERSQI was instrument validity. We found no significant differences in MERSQI scores according to the type of university, published thesis, and advisor experience. Conclusions: Our results identify a MERSQI below the international average. In addition, they suggest an ab-sence of advisors with experience in medical education. Interventions are needed to increase the quality of medical education research in Peru. en_US
dc.description.abstract Introducción: La baja tasa de publicación de las tesis de grado de educación médica en Perú limita el avance y la innovación de esta área. Se ha reportado que la calidad de la investigación en educación médica se asocia con la publicación en revistas científicas. Es por ello esencial identificar y mejorar la calidad de estos productos académicos. Objetivo: Describir la calidad de la tesis de pregrado enfocadas en educación médica de Perú usando el instrumento Medical Education Research Study Quality Instrument e identificar que otros factores influyen en la calidad. Método: Realizamos un estudio transversal analítico tomando como unidad de análisis a las tesis de grado enfocadas en educación médica ubicadas en el repositorio de Acceso Libre a la Información Científica para la Innovación de Perú. Evaluamos la calidad usando el MERSQI, otras variables recolectadas fueron: año de publicación, tipo de universidad, tesis publicada, experiencia del asesor y temática. Realizamos un análisis estadístico para identificar diferencias entre el MERSQI con respecto a la experiencia del asesor, si la tesis fue publicada y el tipo de universidad. Resultados: Analizamos 20 tesis de grado enfocadas en educación médica. El MERSQI promedio fue de 9.13 ± 1.73. La mayoría de estudios fueron de diseño transversal y se enfocaron en estudiantes de medicina. El dominio peor calificado del MERSQI fue el de validez del instrumento. No encontramos diferencias significativas en el puntaje del MERSQI según tipo de universidad, tesis publicada y experiencia del asesor. Conclusiones: Nuestros resultados identifican un MERSQI por debajo de la media internacional. Además, sugieren que existe una ausencia de asesores con experiencia en educación médica. Se requieren intervenciones para incrementar la calidad de la investigación en educación médica en Perú. es_PE
dc.language.iso spa
dc.publisher Universidad Nacional Autonoma de Mexico
dc.relation.ispartofseries Investigacion en Educacion Medica
dc.rights info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
dc.subject Educación médica es_PE
dc.subject Perú es_PE
dc.subject Calidad es_PE
dc.subject MERSQI es_PE
dc.subject Investigación en educación médica es_PE
dc.subject.mesh Educación Médica
dc.subject.mesh Peru
dc.subject.mesh Evaluación de la Investigación en Salud
dc.title Calidad de tesis de grado en educación médica en Perú: Un estudio transversal es_PE
dc.title.alternative Quality of undergraduate thesis on medical education in Peru: A cross-sectional study Abstract en_US
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.doi https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2023.47.23518
dc.relation.issn 2007-865X


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/restrictedAccess

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics