DSpace Repository

Relaciones entre atención, claridad y reparación emocional con respuestas rumiativas en universitarios de Lima

Show simple item record

dc.contributor.author Bueno-Cuadra, R
dc.contributor.author Araujo Robles, Elizabeth Dany
dc.contributor.author Ucedo Silva, Victor Hugo
dc.date.accessioned 2023-10-09T17:09:20Z
dc.date.available 2023-10-09T17:09:20Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12866/14251
dc.description.abstract The emotional attention factor has been often reported as negatively associated with mental health indicators, contrary to the results attained with the emotional clarity and repair factors. The objectives of this study were to examine relati-onships between emotional attention, clarity and repair and factors of ruminative responses and to determine whether the re-lation between emotional attention and rumination could vary according to the levels of emotional attention, clarity and repair in university students from Lima, Peru. For this, in first place, a study was carried out to determine the factor structure and the internal consistency of the Tmms-24 and the Ruminative Responses Scale in 320 undergraduates of a public university in Lima, Peru. After this psychometric study, it was carried out a correlation study in 529 undergraduates from the same university. In the whole sample, both rumination factors positively correlated with emotional attention, but only brooding correlated with clarity and repair, negatively. In order to determine whether the positive relation between attention and rumination varies with the levels of attention, clarity and repair, the attention-rumination correlations were compared between groups of low, medium and high attention, clarity and repair. These comparisons shown that the relationship between attention and rumina-tion factors varied only as a function of the level of repair. These results indicate important differences in the way that each rumination factor is related with emotional attention, on the one hand, and with emotional clarity and repair, on the other. en_US
dc.description.abstract El factor de atención emocional ha sido reportado con frecuencia negativamente asociado con indicadores de salud mental; al contrario de los resultados obtenidos con los factores de claridad y de reparación emocional. Los objetivos del estudio fueron examinar las relaciones entre atención, claridad y reparación emocional con los factores de respuestas rumiativas y determinar si la relación entre la atención emocional y rumiación varía de acuerdo con los niveles de atención, claridad y reparación emocional en estudiantes universitarios de Lima, Perú. Para ello, primero se realizó un estudio de la estructura factorial y la confiabilidad de la tmms-24 y de la Escala de Respuestas Rumiativas, en 320 estudiantes de una universidad pública de Lima, Perú. Segundo, se llevó a cabo un estudio correlacional mediante la aplicación de ambos instrumentos a 529 estudiantes de la misma universidad. En la muestra total se obtuvo que ambos factores de rumiación correlacionaron positivamente con atención emocional, pero solo reproche correlacionó con claridad y con reparación, siendo tal correlación negativa. Para determinar si la relación positiva entre atención y rumiación varía con los niveles de atención, claridad y reparación, se compararon las correlaciones entre atención y rumiación correspondientes a los grupos de baja, media y alta atención, claridad y reparación. Estas comparaciones mostraron que la relación entre atención y los factores de rumiación variaban solo en función del nivel de reparación. Los resultados indican diferencias importantes en la manera en que se relaciona cada factor de rumiación con la atención emocional, por un lado, y con la claridad y la reparación emocional, por el otro. es_PE
dc.language.iso spa
dc.publisher Universidad Catolica de Colombia, Facultad de Psicologia
dc.relation.ispartofseries Acta Colombiana de Psicología
dc.rights info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.subject inteligencia emocional es_PE
dc.subject tmms-24 es_PE
dc.subject rumiación es_PE
dc.subject estudiantes universitarios es_PE
dc.title Relaciones entre atención, claridad y reparación emocional con respuestas rumiativas en universitarios de Lima es_PE
dc.title.alternative Relations between Attention, Clarity and Emotional Repair with Ruminative Responses in Lima University Students en_US
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.doi https://doi.org/10.14718/ACP.2023.26.2.8
dc.subject.ocde https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.01
dc.relation.issn 1909-9711


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics