DSpace Repository

Empathy in competencies of specific norms in Obstetrics students from Ica universities-2022

Show simple item record

dc.contributor.author Pérez de la Cruz, N.A.
dc.contributor.author Díaz-Mujica, J.Y.
dc.contributor.author Araujo Robles, Elizabeth Dany
dc.contributor.author Gallardo-Lolandes, Y.
dc.contributor.author Mendoza-Jimenez, H.R.
dc.coverage.spatial Ica, Perú
dc.date.accessioned 2023-12-05T17:47:55Z
dc.date.available 2023-12-05T17:47:55Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12866/14600
dc.description.abstract Introduction: for over a century, educational policies have vigorously promoted competency-based education in higher education students. Objective: it was proposed to determine the incidence of empathy in the competencies of specific norms of Obstetrics students at universities in Ica. Methods: there was a quantitative approach, a non-experimental correlational-causal design; The sample consisted of 101 female students in the last year of the Faculty of Obstetrics. The instrument was the personal reactivity questionnaire (first variable) and, for the second variable, the observation technique and performance checklist. Results: the results revealed that 67,33 % of the students presented a low level of empathy; 58,4% had a low level of cognitive empathy; 75,2 % had a low level of affective empathy; Regarding the competency standards, 86,14 % did not comply with the competencies, of this, in the care of pregnant women and unborn children, 7,9 % complied with them. In the dimension of caring for women and couples, 16,8 % complied. Conclusion: empathy significantly affected the competencies of specific norms in students evaluated, suggesting the need to strengthen this soft skill to improve the competitiveness of future obstetric professionals. en_US
dc.description.abstract Introducción: Durante más de un siglo, las políticas educativas han promovido enérgicamente la educación basada en competencias en los estudiantes de educación superior. Objetivo: Se propuso determinar la incidencia de la empatía en las competencias de las normas específicas de los estudiantes de Obstetricia de las universidades de Ica. Métodos: Se utilizó un enfoque cuantitativo, un diseño no experimental correlacional-causal; La muestra estuvo constituida por 101 alumnas del último año de la Facultad de Obstetricia. El instrumento fue el cuestionario de reactividad personal (primera variable) y, para la segunda variable, la técnica de observación y lista de chequeo de desempeño. Resultados: Los resultados revelaron que el 67,33% de los estudiantes presentó un bajo nivel de empatía; el 58,4% tuvo un bajo nivel de empatía cognitiva; el 75,2% tuvo un bajo nivel de empatía afectiva; En cuanto a los estándares de competencia, el 86,14% no cumplió con las competencias, de esto, en la atención a la mujer embarazada y al niño por nacer, el 7,9% las cumplió. En la dimensión de atención a la mujer y a la pareja, el 16,8% las cumplía. Conclusiones: La empatía afectó significativamente las competencias de normas específicas en los estudiantes evaluados, lo que sugiere la necesidad de fortalecer esta habilidad blanda para mejorar la competitividad de los futuros profesionales de la obstetricia. es_PE
dc.language.iso eng
dc.publisher Salud, Ciencia y Tecnologia
dc.relation.ispartofseries Salud, Ciencia y Tecnologia
dc.rights info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
dc.subject Empathy en_US
dc.subject Competencies en_US
dc.subject Delivery of Health Care en_US
dc.subject Students en_US
dc.subject.mesh Empatía
dc.subject.mesh Competencia Clínica
dc.subject.mesh Atención a la Salud
dc.subject.mesh Estudiantes
dc.title Empathy in competencies of specific norms in Obstetrics students from Ica universities-2022 en_US
dc.title.alternative Empatía en competencias de normas específicas en estudiantes de Obstetricia de universidades de Ica – 2022 es_PE
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.doi https://doi.org/10.56294/SALUDCYT2023571
dc.relation.issn 2796-9711


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/restrictedAccess

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics