DSpace Repository

Habilidad gráfica y numérica en estudiantes de medicina de pre y posgrado de una universidad privada

Show simple item record

dc.contributor.author Mas Ubillus, Guiliana
dc.contributor.author Tello, Tania
dc.contributor.author Ortiz, Pedro
dc.contributor.author Petrova, Dafina
dc.contributor.author García Retamero, Rocío
dc.date.accessioned 2018-11-30T17:17:12Z
dc.date.available 2018-11-30T17:17:12Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12866/4084
dc.description.abstract Introduction: Physicians and medical students need to understand numerical and graphical health data in order to provide patients with correct information. Objective: The graphical and numerical skills of medical students and residents from a private university in Lima, Peru, were determined in this investigation. Method: Cross-sectional, descriptive study. The Objective Numeracy, Subjective Numeracy and Graph Literacy Scales were applied to medical students at their two final years of medical school and to medical residents. Results: Of 169 participants, 52.07% were sixth-year and 18.34% were seventh-year students and 29.58% were residents. Mean objective numeracy score was 7.34, mean subjective numeracy was 34.12 and mean graph literacy was 10.35. A multiple linear regression analysis showed that Subjective and Objective Numeracy Scales highest means were associated with the male gender and training on research methodology (p < 0.05). Graph Literacy Scale highest means were associated with the male gender and younger age (p-value < 0.05). Conclusion: Numeracy and Graph Literacy Scales mean scores were high in medical students. en_US
dc.description.abstract Introducción: Los médicos y estudiantes de medicina necesitan comprender los datos numéricos y gráficos sobre salud para proveer información correcta a los pacientes. Objetivo: Determinar las habilidades gráficas y numéricas en estudiantes y residentes de medicina de una universidad privada de Lima, Perú. Método: Estudio descriptivo, transversal. Se aplicaron las escalas de Habilidad Numérica Objetiva, de Habilidad Numérica Subjetiva y de Habilidad Gráfica a estudiantes de medicina de los dos últimos años de la carrera de medicina y a residentes de medicina. Resultados: De 169 participantes, 52.07 % fueron estudiantes de sexto año, 18.34 % de séptimo y 29.58 % residentes. La media en la habilidad numérica objetiva fue de 7.34, en la subjetiva de 34.12 y en la habilidad gráfica de 10.35. De la regresión lineal múltiple se obtuvo que las medias más altas en las escalas de Habilidad Numérica Subjetiva y Objetiva estuvieron asociadas con el sexo masculino y la capacitación sobre metodología en investigación (p < 0.05). En la Escala de Habilidad Gráfica, las medias más altas estuvieron asociadas con el sexo masculino y menor edad (p < 0.05). Conclusión: Las medias de las escalas de Habilidad Gráfica y Habilidad Numérica en estudiantes de medicina fueron altas. es_PE
dc.language.iso spa
dc.language.iso eng
dc.publisher Permanyer Publications
dc.relation.ispartofseries Gaceta Médica de México
dc.rights info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
dc.subject Adulto es_PE
dc.subject Humanos es_PE
dc.subject Adulto joven es_PE
dc.subject Estudios transversales es_PE
dc.subject Facultades de Medicina es_PE
dc.subject México es_PE
dc.subject Educación Médica es_PE
dc.subject Educación de Postgrado en Medicina es_PE
dc.subject Estudiantes de medicina es_PE
dc.subject Conceptos Matemáticos es_PE
dc.subject Estadística como Asunto es_PE
dc.subject Instalaciones Privadas es_PE
dc.title Habilidad gráfica y numérica en estudiantes de medicina de pre y posgrado de una universidad privada es_PE
dc.title.alternative Graphical and numerical skills in pre- and postgraduate medical students from a private university en_US
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.doi https://doi.org/10.24875/GMM.17003024
dc.subject.ocde https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.02.00
dc.relation.issn 2696-1288


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/restrictedAccess

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics