This article analyzes critical comprehension questions in a group of secondary education textbooks in Peru. The analysis allows establishing a taxonomy of subskills based on the description, grouping and categorization of the cognitive and social processes involved in critical questions. The research show that most of the questions assess critical skills based on the cognitive approach; that is, it is assumed that criticality resides in the mind of the reader. However, despite the number and variety of this type questions, they don't cover a wide range of critical cognitive skills set out in the theoretical review; on the contrary, new subskills were identified from the empirical review. On the other hand, it's shown that about 5% of the questions demand critical literacy skills. These subskills, unlike cognitive criticism, explore deeper critical reflection and are more challenging tasks. Finally, no noticeable differences were observed between textbooks from the Ministry of Education and private publishers.
El presente artículo analiza las preguntas de comprensión crítica en un grupo de libros de texto de educación secundaria en el Perú. El análisis permite establecer una taxonomía de habilidades específicas a partir de la descripción, agrupamiento y categorización de los procesos cognitivos y sociales implicados en las preguntas críticas. La investigación muestra que la mayor parte de las preguntas evalúan habilidades críticas que se sustentan en el enfoque cognitivo; es decir, se asume que la criticidad reside en la mente del lector. Sin embargo, a pesar de la cantidad y diversidad de preguntas de este tipo, estas no cubren una amplia gama de habilidades críticas cognitivas establecidas en la revisión teórica; por el contrario, se identificaron nuevas habilidades específicas a partir de la revisión empírica. Por otra parte, se muestra que cerca del 5% de las peguntas demandan habilidades de literacidad crítica. Estas habilidades, a diferencia de las críticas cognitivas, exploran con mayor profundidad la reflexión crítica y son tareas más desafiantes. Por último, no hubo grandes diferencias entre los libros de texto del Ministerio de Educación y de los editores privados.