DSpace Repository

Percepción de la competencia comunicativa médica durante la entrevista clínica en un hospital docente peruano: validación y aplicación de un instrumento evaluativo

Show simple item record

dc.contributor.author Quispe, Rodrigo C.
dc.contributor.author Munoz, Emmanuel M.
dc.contributor.author Cadillo, Alvaro V.
dc.contributor.author Ticse Aguirre, Ray Willy
dc.date.accessioned 2019-12-06T21:02:53Z
dc.date.available 2019-12-06T21:02:53Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12866/7471
dc.description.abstract Objective: To determine the perception of patients regarding physicians communication skills at the outpatient clinic of a teaching hospital in Lima-Peru, using the Communication Assessment Tool (CAT). Methods: The study population was the group of patients treated in the outpatient clinics of the Cayetano Heredia Hospital. The CAT questionnaire contains 15 questions, and a version validated for Spanish was used. The perception of communication skills was defined as the sum of the scores of all the items, over the number of items, defined as: poor (1), fair (2), good (3), very good, (4), and excellent (5). Results: The percentage of patients who rated communication skills as "poor" (average CAT Score) was 6.8%, "fair" 27.2%, "good" 23.9%, "very good" 30.1 and "excellent" 12.1%. Statistically significant differences were found when comparing the age ranges and among the different levels of education. The group of patients between 18 and 29 years old gave higher scores in the instrument (range 2.2 to 4.87, p = 0.001). Furthermore, when the educational level of the respondent was high, the participants tended to rate physicians with higher scores (range 3.67 to 4.73, p = 0.001). Conclusion: We found that 66.2% of patients had a positive perception of the physicians communication skills; only 12.1% rated it as "excellent," a value well below what is reported in the literature. Those who gave the best rating were younger patients with the highest level of education. en_US
dc.description.abstract Objetivo: Determinar la percepción de los pacientes sobre la destreza en la comunicación de los médicos que atienden en consultorio externo de un hospital docente de Lima, Perú, según el instrumento Communication Assessment Tool. Métodos: La población de estudio fue el colectivo de pacientes atendidos en los consultorios externos del Hospital Cayetano Heredia. El cuestionario Communication Assessment Tool consta de 15 preguntas, se utilizó una versión validada al castellano. La percepción de la destreza en comunicación se determinó como la sumatoria de los puntajes del total de las premisas, entre la cantidad de las premisas. Se definió como mala (1), justa (2), buena (3), muy buena (4) y excelente (5). Resultados: El porcentaje de pacientes que calificaron la competencia comunicativa como “mala” (puntaje Communication Assessment Tool promedio) fue de 6,8%, “justa” 27,2%, “buena” 23,9%, “muy buena” 30,1% y “excelente” 12,1%. Se hallaron diferencias estadísticamente significativas respecto a los rangos de edad y entre los distintos grados de instrucción. El grupo de pacientes entre 18 y 29 años otorgó puntajes más altos en el Communication Assessment Tool (rango = 2,2 a 4,87; p = 0,001). Además, cuando el nivel educativo del encuestado fue superior tendió a colocar puntajes más altos (rango = 3,67 a 4,73; p = 0,001). Conclusiones: Se determinó que 66,2% de los pacientes tuvo una percepción positiva, sólo 12,11% lo calificó como “excelente”, un valor muy por debajo a lo reportado en la literatura. Los que brindaron mejor calificación fueron los pacientes jóvenes y con mayor grado de instrucción. es_PE
dc.language.iso spa
dc.publisher Medwave Estudios Limitada
dc.relation.ispartofseries Medwave
dc.rights info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
dc.subject adult en_US
dc.subject article en_US
dc.subject case report en_US
dc.subject clinical article en_US
dc.subject communication en_US
dc.subject communication skill en_US
dc.subject female en_US
dc.subject human en_US
dc.subject interview en_US
dc.subject male en_US
dc.subject medical education en_US
dc.subject medical residency en_US
dc.subject outpatient en_US
dc.subject perception en_US
dc.subject physician en_US
dc.subject physician-patient relations en_US
dc.subject questionnaire en_US
dc.subject teaching hospital en_US
dc.title Percepción de la competencia comunicativa médica durante la entrevista clínica en un hospital docente peruano: validación y aplicación de un instrumento evaluativo es_PE
dc.title.alternative Perception of medical communication skills during the clinical interview in a Peruvian teaching hospital: validation and application of an assessment tool en_US
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.doi https://doi.org/10.5867/medwave.2019.09.7705
dc.subject.ocde https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.02.00
dc.relation.issn 0717-6384


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/restrictedAccess

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics