DSpace Repository

Impacto emocional asociado a la pérdida o fallecimiento de un animal de compañía

Show simple item record

dc.contributor.author Cartolin, X.
dc.contributor.author Herrera, P.
dc.contributor.author León, D.
dc.contributor.author Falcón, N.
dc.date.accessioned 2020-12-14T16:11:13Z
dc.date.available 2020-12-14T16:11:13Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12866/8878
dc.description.abstract The aim of this study was to determine the perceptions about the emotional impact that the loss or death of the companion animal produces in the lives of its owners. For this, an observational descriptive study based on interviews was designed. One hundred surveys were conducted, and it was found that 87 and 9% of the respondents had dogs and cats, respectively. The average age of acquisition was 0.8 and 0.2 years old, and average holding ownership of 7.6 and 2.6 years, for dogs and cats, respectively. The predominant reasons for tenure were liking towards animals (39%) and the company they gave (35%). Frequent ways of obtaining were gift (52%), purchase (27%) and adoption (19%). Most rated their tenure as very important (62%) and important (34%). The interviewees manifested feeling towards their animal as feelings of love / affection (43%), joy / happiness (27%) and tenderness (17%). The reciprocity of the animal, according to the respondents, was mainly expressed with wagging tail (22%), licking (15%) and following the owner (11%). The main perceived benefit was the company (77%). The majority considered it part or member of the family (55%). Play (96.3%) and walk (93%) were the activities that they carried out daily. The main causes of loss were disease (37%), old age (22%) and disappearance (15%). The initial feeling caused after the loss of the pet was sadness/grief / nostalgy (62%). Among participants, 86% commented that the loss altered their lives a little, 6% a lot and 8% did not affect them. The feeling regarding the lost companion animal at the time of the survey was sadness (31%) and good memory (22%). The holding of a new animal sought to replace the loss produced. The loss of a pet must be properly addressed to contain the emotional impact on owners. en_US
dc.description.abstract El objetivo del estudio fue determinar las percepciones acerca del impacto emocional que produce la pérdida o muerte del animal de compañía en la vida de quienes fueron sus propietarios. Para ello se diseñó un estudio observacional descriptivo a base de entrevistas. Se realizaron 100 encuestas y se encontró que el 87 y 9% de los encuestados tuvieron perros y gatos, respectivamente. La edad promedio de adquirido fue 0.8 y 0.2, y tiempo promedio de tenencia de 7.6 y 2.6 años, para perros y gatos, respectivamente. Las razones predominantes de la tenencia fueron gusto hacia los animales (39%) y la compañía que otorgaban (35%). Las formas de obtención frecuentes fueron el regalo (52%), compra (27%) y adopción (19%). La mayoría valoró como muy importante (62%) e importante (34%) su tenencia. Los entrevistados manifestaron sentir hacia su animal sentimientos de amor/cariño (43%), alegría/felicidad (27%) y ternura (17%). La reciprocidad del animal, según los encuestados, principalmente se expresaba con movida de cola (22%), lametazo (15%) y seguimiento al dueño (11%). El principal benefició percibido fue la compañía (77%). La mayoría lo consideró parte o miembro de la familia (55%). El juego (96.3%) y paseo (93%) eran las actividades que realizaban diariamente. Las principales causas de pérdida fueron enfermedad (37%), vejez (22%) y desaparición (15%). La sensación inicial causada después de la pérdida del animal de compañía fue tristeza/pena/nostalgia (62%). El 86% comentó que la pérdida alteró poco su vida, 6% mucho y 8% no le afectó. La sensación respecto al animal de compañía perdido al momento de la encuesta fue de tristeza (31%) y buen recuerdo (22%). La tenencia de un nuevo animal buscó suplir a la pérdida producida. La pérdida de un animal de compañía debe direccionarse adecuadamente para contener el impacto emocional sobre los propietarios. es_PE
dc.language.iso spa
dc.publisher Facultad de Medicina Veterinaria, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.relation.ispartof urn:issn:1609-9117
dc.rights info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
dc.subject duelo es_PE
dc.subject pérdida es_PE
dc.subject animal de compañía es_PE
dc.subject sentimientos es_PE
dc.title Impacto emocional asociado a la pérdida o fallecimiento de un animal de compañía es_PE
dc.title.alternative Emotional impact associated with the loss or death of a pet en_US
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.doi https://doi.org/10.15381/rivep.v31i2.17837
dc.subject.ocde https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.02.00 es_PE
dc.subject.ocde https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#4.03.00


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/restrictedAccess

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics