Introduction: Since some months ago, it was approved in Peru the use of octagons as nutritional information indicator and must be studied if its implementation is going well. Objetive: To find the factors that influence the use of octagon as a nutritional information indicator for the consumers in the population of Lima-Peru. Methodology: Cross sectional analytic study, based in the previous literature for the elaboration of the survey. It was asked about the use, as well as, association statistics to determine if there are difference according the sex, age, sweet or salty food consumption and 3 chronic pathologies. Results: Of the 609 respondents, the 48% of them was totally agree about that the octagons influence their choices. The Octagons influenced men less (p = 0.005), but to a greater extent among young people (p <0.001) and hypertensive patients (p <0.00). Women read more the octagens (p <0.001), older women (p = 0.006), those who ate more salty food (p = 0.026), sweet (p = 0.002) or the hypertensive (p <0.001) read the octagons more. Men had more problems in the orientation for use (p = 0.037) and the price was an influential according to age (p = 0.002). Those who disagreed with the use of octagons were men (p <0.001), hypertensive (p <0.001) and dyslipidemic (p <0.001). Discussion: There were some factors that have been detected that are causing problems for the use / interpretation of octagons. This must be evaluated and corrected, because it is a very important measure for public health. Conclusions: the half of the respondents agree with the application of octagons. The influence of octagons occurred to a lesser extent in men, to a greater extent among younger people and in hypertensives.
Introducción: Desde hace unos meses se aprobó en el Perú el uso de los octógonos como marcador de información nutricional, debiendo estudiarse si su implementación va por buen camino. Objetivo: Encontrar los factores que influyen en el uso del octógono como marcador de información nutricional en los consumidores en la población de Lima-Perú. Metodología: Estudio transversal analítico, basado en la literatura previa para la elaboración de la encuesta. Se preguntó acerca del uso, así como, se obtuvo estadísticos de asociación para determinar si hay diferencias del uso según el sexo, la edad, el consumo de alimentos dulces o salados y tres patologías crónicas. Resultados: De los 609 encuestados, el 48% estaba totalmente de acuerdo con que el octógono influye en su elección. Los octógonos influyeron menos en los hombres (p=0,005), pero en mayor medida entre los jóvenes (p<0,001) y los hipertensos (p<0,001). Leían más los octógonos las mujeres (p<0,001), los de mayor edad (p=0,006), los que consumían comida más salada (p=0,026), dulce (p=0,002) o los hipertensos (p<0,001). Los hombres tenían más problemas en la orientación para el uso (p=0,037) y el precio era un influyente según la edad (p=0,002). Los que estaban en mayor desacuerdo con el uso de los octógonos eran los hombres (p<0,001), los hipertensos (p<0,001) y los dislipidémicos (p<0,001). Discusión: Hubo algunos factores que se han detectado que están trayendo problemas para el uso/interpretación de los octógonos. Esto debe ser evaluado y corregido, ya que, esta es una medida muy importante para la salud pública. Conclusiones: La mitad de los encuestados están de acuerdo con la aplicación de los octógonos. La influencia de los octógonos se produjo en menor medida en los hombres, en mayor medida entre los más jóvenes y en los hipertensos.