DSpace Repository

Síndrome de Burnout en estudiantes de Medicina Veterinaria

Show simple item record

dc.contributor.author Puertas-Neyra, K.
dc.contributor.author Mendoza, G.T.
dc.contributor.author Cáceres, S.L.
dc.contributor.author Falcon Perez, Nestor Gerardo
dc.date.accessioned 2020-12-14T16:11:18Z
dc.date.available 2020-12-14T16:11:18Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12866/8899
dc.description.abstract Academic Burnout Syndrome is defined as an inappropriate response to stressors added to inefficient support systems, which damages the academic, physical and mental performance of students. This study aimed to determine the prevalence and factors associated with Burnout Syndrome in Veterinary Medicine students at the Universidad Peruana Cayetano Heredia (Lima, Peru). The research was descriptive and observational. Data collection was carried out using the Maslach Burnout Inventory - Student Survey scale and a sociodemographic survey. Statistical analysis was performed using the Chi square test. A prevalence of Burnout Syndrome of 32.3% (87/269) was found. It was determined that 58.7% (n=158) and 14.1% (n=38) of the students presented severe levels of emotional exhaustion and cynicism, respectively, while 46.1% (n=124) presented low levels of academic self-efficacy. A significant association was found between the year of study, gender, living arrangement, hours of sleep and sports practice with the level of emotional exhaustion. The year of study and tobacco use were associated with the level of cynicism. Furthermore, a significant association was found between sports, gastrointestinal and psychosomatic disorders with the presence of Burnout Syndrome. There is a high prevalence of Burnout Syndrome among Veterinary Medicine students, both in multidimensional and dichotomous evaluation, which is associated with different sociodemographic factors. en_US
dc.description.abstract El Síndrome de Burnout académico es definido como una respuesta inapropiada a estresores sumada a sistemas de soporte ineficientes, que perjudica el desempeño académico, físico y mental de los estudiantes. El estudio buscó determinar la prevalencia y factores asociados al Síndrome de Burnout en estudiantes de Medicina Veterinaria de la Universidad Peruana Cayetano Heredia (Lima, Perú). La investigación fue de tipo descriptivo y observacional. La recolección de información se realizó empleando la escala Maslach Burnout Inventory - Student Survey y una encuesta sociodemográfica. El análisis estadístico se realizó utilizando la prueba de Chi cuadrado. Se encontró una prevalencia del Síndrome de Burnout de 32.3% (87/269). Se determinó que el 58.7% (n=158) y el 14.1% (n=38) de los estudiantes presentaban niveles severos de agotamiento emocional y cinismo, respectivamente; mientras que el 46.1% (n=124) presentaron niveles bajos de autoeficacia académica. Se encontró asociación significativa entre el año de estudio, género, arreglo de vivienda, horas de sueño y práctica de deportes con el nivel de agotamiento emocional. El año de estudio y el consumo de tabaco se asociaron al nivel de cinismo. Además, se halló asociación significativa entre la práctica de deportes, las alteraciones gastrointestinales y psicosomáticas con la presencia del Síndrome de Burnout. Existe una elevada prevalencia de Síndrome de Burnout entre los estudiantes de Medicina Veterinaria, tanto en la evaluación multidimensional como dicotómica, la cual está asociada a distintos factores sociodemográficos. es_PE
dc.language.iso spa
dc.publisher Facultad de Medicina Veterinaria. Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.relation.ispartofseries Revista de Investigaciones Veterinarias del Peru
dc.rights info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
dc.subject Agotamiento profesional es_PE
dc.subject estudiantes es_PE
dc.subject medicina veterinaria es_PE
dc.subject estrés es_PE
dc.subject cuestionarios es_PE
dc.subject universidad es_PE
dc.subject tabaco es_PE
dc.title Síndrome de Burnout en estudiantes de Medicina Veterinaria es_PE
dc.title.alternative Burnout syndrome in Veterinary Medicine students en_US
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.doi https://doi.org/10.15381/rivep.v31i2.17836
dc.subject.ocde https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#4.03.00
dc.relation.issn 1609-9117


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/restrictedAccess

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics