dc.contributor.advisor |
Cárdenas Sánchez, Soledad Iris |
es_ES |
dc.contributor.author |
Adauto Paucar, Luciano Teófilo |
es_ES |
dc.contributor.author |
Salas Hidalgo, Richard Miguel |
es_ES |
dc.date.accessioned |
2021-01-06T14:00:25Z |
|
dc.date.available |
2021-01-06T14:00:25Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12866/8924 |
|
dc.description.abstract |
The purpose of this research was to determine the effects of Concept Maps on the Learning of Rational Numbers of the Basic Mathematics course in General Studies students. The educational situation in our Peruvian educational context regarding mathematics in higher education leads the teacher to seek and identify various teaching methodologies for student learning. This research was structured through a Program of conceptual maps in the learning of rational numbers, which consisted of the design and execution of face-to-face sessions to achieve this purpose. An academic performance test was applied which was validated by experts in this subject, before and after the intervention to the experimental and control group, which corresponds to a quasi-experimental research design. The study is concluded with the application of the Student's t statistic whose "p" value is equal to 0.000 and with a 95% confidence level. Obtained in the post test, in the learning of rational numbers in the dimensions of: interpretation, procedures and mathematical connections, of the Program that consisted of the application of concept maps, a strategy that significantly contributed to the improvement of the learning of rational numbers. |
en_US |
dc.description.abstract |
El propósito de esta investigación consistió en determinar los efectos de los Mapas Conceptuales en el Aprendizaje de los Números Racionales del curso de Matemática Básica en los estudiantes de Estudios Generales. La situación educativa en nuestro contexto educativo peruano respecto a las matemáticas en la educación superior conduce al docente a buscar e identificar diversas metodologías de enseñanza para el aprendizaje de los estudiantes. Esta investigación se estructuró a través de un Programa de los mapas conceptuales en el aprendizaje de los números racionales, que consistió en el diseño y ejecución de sesiones presenciales para el logro de este propósito. Se aplicó una prueba de rendimiento académico el cual fue validado por expertos de esta asignatura, antes y después de la intervención al grupo experimental y control, que corresponde a un diseño de investigación cuasi-experimental. Se concluye el estudio con la aplicación del estadístico t de Student cuyo valor “p”es igual a 0.000 y con un 95% de nivel de confianza. obtenido en el post test, en el aprendizaje de los números racionales en las dimensiones de: interpretación, procedimientos y conexiones matemáticas, del Programa que consistió en la aplicación mapas conceptuales, estrategia que contribuyó significativamente en la mejora del aprendizaje de números racionales. |
es_ES |
dc.format |
application/pdf |
es_ES |
dc.language.iso |
spa |
es_ES |
dc.publisher |
Universidad Peruana Cayetano Heredia |
es_ES |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
es_ES |
dc.rights.uri |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es |
es_ES |
dc.subject |
Mapa Conceptual |
es_ES |
dc.subject |
Números Racionales |
es_ES |
dc.subject |
Estrategia de Enseñanza-Aprendizaje |
es_ES |
dc.title |
Efectos de los mapas conceptuales en el aprendizaje de los números racionales del curso Matemática Básica en los estudiantes de estudios generales del SENATI - San Ramón-2016 |
es_ES |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
es_ES |
thesis.degree.name |
Maestro en Docencia Profesional Tecnológica |
es_ES |
thesis.degree.grantor |
Universidad Peruana Cayetano Heredia. Escuela de Posgrado Víctor Alzamora Castro |
es_ES |
thesis.degree.discipline |
Docencia Profesional Tecnológica |
es_ES |
dc.publisher.country |
PE |
es_ES |
dc.subject.ocde |
http://purl.org/pe-repo/ocde/ford#1.01.00 |
es_ES |
dc.subject.ocde |
http://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
es_ES |
renati.author.dni |
19942376 |
|
renati.author.dni |
42416410 |
|
renati.advisor.dni |
10115912 |
|
renati.type |
http://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis |
es_ES |
renati.level |
http://purl.org/pe-repo/renati/level#maestro |
es_ES |
renati.discipline |
131217 |
es_ES |
renati.juror |
Castro Celis, Esther Alicia |
es_ES |
renati.juror |
Zeña Sencio, Marianella |
es_ES |
renati.juror |
Quiroz Noriega, Gloria Elizabeth |
es_ES |