dc.contributor.advisor |
Castro Chávarry, Cecilia Patricia |
es_ES |
dc.contributor.author |
García Zelada, Jimena Paola |
es_ES |
dc.date.accessioned |
2021-01-26T11:23:58Z |
|
dc.date.available |
2021-01-26T11:23:58Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12866/8954 |
|
dc.description.abstract |
The main objective of this research is to find out the association between the perceived of parenting styles and empathy in students from 13 to 16 years old from a school in Metropolitan Lima. Likewise, it seeks to identify the correlation between the dimensions of the parenting style: commitment, behavioral control and psychological autonomy with empathy. For this, 202 students from a private school in Metropolitan Lima were evaluated with the Interpersonal Reactivity Inventory (IRI) adapted by García et al (2011) and the Steinberg Scale of parenting styles, adapted by Merino and Ardnt (2004). As results, it was found that the predominant parenting style was the Authoritative Style and the most frequent level of empathy was the low level. In addition, a low association was found between the variables, as well as a low correlation between the dimensions of parenting styles and empathy, a low association was found between both variables according to sex. |
en_US |
dc.description.abstract |
La presente investigación tiene como principal objetivo conocer la asociación entre la percepción de los estilos de crianza con la empatía en alumnos de 13 a 16 años de edad de un colegio de Lima Metropolitana. Asimismo, se busca identificar la correlación entre las dimensiones del estilo de crianza: compromiso, control conductual y autonomía psicológica; con la empatía. Para ello se evaluaron a 202 alumnos de un colegio privado de Lima Metropolitana, a los cuales se les aplicó el Inventario de Reactividad Interpersonal (IRI) adaptado por García et al., (2011) y la Escala de estilos de crianza de Steinberg, adaptado por Merino y Ardnt (2004). Como resultado se obtuvo que el estilo de crianza percibido con mayor frecuencia fue el Estilo Autoritativo y el nivel más frecuente de empatía fue el bajo. Además, se encontró una asociación baja entre las variables, como también una correlación baja entre las dimensiones de los estilos de crianza y la empatía, asimismo se encontró una asociación baja entre ambas variables acorde al sexo. |
es_ES |
dc.format |
application/pdf |
es_ES |
dc.language.iso |
spa |
es_ES |
dc.publisher |
Universidad Peruana Cayetano Heredia |
es_ES |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
es_ES |
dc.rights.uri |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es |
es_ES |
dc.subject |
Estilos de Crianza |
es_ES |
dc.subject |
Empatía |
es_ES |
dc.subject |
Adolescentes |
es_ES |
dc.title |
Relación entre los estilos de crianza con la empatía en alumnos de 13 a 16 años de edad de un colegio de Lima Metropolitana |
es_ES |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
es_ES |
thesis.degree.name |
Licenciado en Psicología |
es_ES |
thesis.degree.grantor |
Universidad Peruana Cayetano Heredia. Facultad de Psicología Leopoldo Chiappo Galli |
es_ES |
thesis.degree.discipline |
Psicología |
es_ES |
dc.publisher.country |
PE |
es_ES |
dc.subject.ocde |
http://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00 |
es_ES |
renati.author.dni |
73690464 |
|
renati.advisor.dni |
07253423 |
|
renati.type |
http://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis |
es_ES |
renati.level |
http://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesional |
es_ES |
renati.discipline |
313016 |
es_ES |
renati.juror |
Landazuri Wurst, Vivian |
es_ES |
renati.juror |
Caldas Domínguez, Rita Arleni |
es_ES |
renati.juror |
Velasco Taipe, Mónica Elvira |
es_ES |