Sexual harassment is an unwanted conduct of a sexual or sexist nature. In 2019, men(16%) and women(25%) undergraduates had suffered from sexual harassment and 43% were unaware of sexual harassment. Massive training could be accomplished through a virtual course. However, there is little research on evaluating the effectiveness of sexual violence prevention in virtual programs in undergraduates. A mixed study was carried out, with a quantitative component(randomized controlled trial of parallel groups) and a qualitative component(focus groups) to compare improvement of knowledge and satisfaction of the virtual course with the face-to-face course, in undergraduates. We analyzed 93 undergraduates randomly distributed between face-to-face(n=43) and virtual(n=50) classes. Virtual group obtained 0.359 more points in knowledge than the face-to-face group(p=0.279). One month later, 76 students were compared between the face-to-face (n=35) and virtual group(n=41). Face-to-face group obtained -0.550 points in knowledge retention loss than the virtual(p=0.127). Both groups declared more than 75% of satisfaction and focus groups revealed 5 satisfaction aspects in both teaching modalities. It is concluded that both teaching modalities increase knowledge similarly and their perceived satisfaction were positive. A virtual course could achieve greater scope in preventing sexual harassment since it is efficient and cost-effective.
Hostigamiento sexual es la conducta sexual o sexista no deseada. En 2019, hombres(16%) y mujeres(25%) universitarios fueron víctimas de esta conducta y el 43% desconocía el tema. La capacitación masiva podría lograrse mediante un curso virtual. Sin embargo, hay pocas investigaciones sobre evaluación de eficacia de programas de prevención vía virtual en violencia sexual en universitarios. Se realizó un estudio mixto, con componente cuantitativo (ensayo controlado aleatorizado de grupos paralelos) y cualitativo (grupos focales) para comparar mejora del conocimiento y satisfacción del curso virtual con el presencial, en pregrado. Analizamos 93 universitarios aleatoriamente distribuidos entre clases presenciales(n=43) y virtuales(n=50). El virtual obtuvo 0.359 puntos más de conocimiento que el presencial(p=0.279). Al mes, se comparó 76 estudiantes de la modalidad presencial(n=35) y virtual(n=41). El presencial obtuvo -0.550 puntos en pérdida de retención del conocimiento que el virtual(p=0.127). Ambas modalidades obtuvieron más de 75% de satisfacción y los grupos focales revelaron 5 aspectos de satisfacción relacionados al curso en ambas modalidades. Se concluye que hay un aumento de conocimiento similar entre ambas modalidades de enseñanza y que la satisfacción fue positiva en ambas modalidades. Un curso virtual podría lograr mayor alcance en prevención de hostigamiento sexual ya que es eficaz y costo-efectivo.