The purpose of the following investigation had as objective to determine the correlation between performance in cognitive reading processes and the reading comprehension level in boys and girls of third grade of primary education at a private school in Metropolitan Lima. The sample consisted of 66 students, whose ages ranged between 8 and 9 years, belonging to a private school in Lima. It was used a descriptive-correlational design and a non-probabilistic type of sampling. The instruments used were the Cognitive Assessment Battery for Reading and Writing (BECOLE Elementary Level) and the Linguistic Complexity Reading Comprehension Test for the third grade of primary form A (CLP 3 - A). The result was a positive, moderately intense and statistically significant relationship was found between performance in cognitive reading processes and the level of reading comprehension in boys and girls of third grade of primary education at a private school in Metropolitan Lima.
La presente investigación tuvo como objetivo determinar la relación entre el rendimiento en los procesos cognitivos de la lectura y el nivel de comprensión lectora, en niños y niñas de tercer grado de Educación Primaria de un colegio particular de Lima Metropolitana. La muestra estuvo conformada por 66 estudiantes, cuyas edades oscilaban entre los 8 y 9 años, pertenecientes a un colegio de gestión educativa particular de Lima Metropolitana. Se usó el diseño descriptivo-correlacional y el tipo de muestreo no probabilístico. Los instrumentos utilizados fueron la Batería de Evaluación Cognitiva de la Lectura y la Escritura (BECOLE Nivel Elemental) y la Prueba de Comprensión Lectora de Complejidad Lingüística para el tercer grado de primaria forma A (CLP 3 – A). Se encontró una relación positiva, de intensidad moderada y estadísticamente significativa entre el rendimiento en los procesos cognitivos de la lectura y el nivel de comprensión lectora en niños y niñas de tercer grado de educación primaria de un colegio de Lima Metropolitana.