This research was carried out with the objective of establishing the relationship between the use of technological resources and academic performance in students of I, II and III semester of the Industrial Administration career of a Higher Technological Institution. A quantitative, descriptive correlational approach was applied, with a sample of 201 students, a questionnaire on the use of technological resources elaborated and validated by Sierra (2017) with a reliability test of 80% considered good and the scale of evaluation of the academic performance of the institution investigated. The results establish that there is a weak relationship of - 0.097 between both variables. Regarding the dimensions of the variable Use of Technological Resources, it was obtained for the Information Acquisition Capacity (-0.117), Teamwork Capacity (-0.215) and Learning Strategies Capacity (-0.127) with respect to the variable academic performance, for which further training is recommended for instructors in the pedagogical use of technological resources to optimize student learning.
La presente investigación se llevó a cabo con el objetivo de establecer la relación entre el uso de los recursos tecnológicos y el rendimiento académico en los estudiantes de I, II y III semestre de la carrera de Administración Industrial de una Institución Superior Tecnológica. Se aplicó un enfoque cuantitativo, descriptivo correlacional, con una muestra de 201 estudiantes, un cuestionario sobre el uso de recursos tecnológicos elaborado y validado por Sierra (2017) con prueba de confiabilidad de 80% considerado bueno y la escala de valoración del rendimiento académico de la institución investigada. Los resultados establecen que existe una relación débil de - 0.097 entre ambas variables. En cuanto a las dimensiones de la variable Uso de Recursos Tecnológicos se obtuvo para la Capacidad de Adquisición de la Información (-0,117), Capacidad de Trabajo en Equipo (-0.215) y Capacidad de Estrategias de Aprendizaje (-0,127) con respecto a la variable rendimiento académico, por lo cual se recomienda mayor capacitación a los instructores en el uso pedagógico de los recursos tecnológicos para optimizar el aprendizaje de los estudiantes.