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Asociación entre ver televisión y obesidad en mujeres peruanas

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dc.contributor.author Poterico, J.A.
dc.contributor.author Bernabé Ortiz, Antonio
dc.contributor.author de Mola, C.L.
dc.contributor.author Miranda, J. Jaime
dc.date.accessioned 2022-01-18T19:34:40Z
dc.date.available 2022-01-18T19:34:40Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12866/11125
dc.description.abstract Objective: To assess the association between frequency of television viewing, overweight and obesity in a nationally representative sample of Peruvian women. Methods: Secondary analysis of the Demographic and Health Survey 2008 including women aged from 15 to 49 years old. The outcome variables were obesity (body mass index ≥30 kg/m2) and overweight (body mass index ≥25 but <30 kg/m2) whereas the exposure variable was frequency of television viewing (never, occasionally, almost every day). Logistic regression taking into account the multistage study design and adjusting for potential confounders was used. Results were presented as adjusted odds ratios (aOR) with 95% confidence intervals (95%CI). Results: A total of 21,712 women were included in the analysis. The prevalence of overweight was 34.7% (95%CI 33.8%;35.7%), and obesity prevalence was 14.3% (95%CI 13.6%;15.1%). Compared to women who never watched television, those who reported watching television occasionally and almost daily were more likely to be obese: aOR 1.7 (95%CI 1.3;-2.3) and aOR 2.6 (95%CI 2.0;3.5), respectively. The magnitude of this association was lower for overweight: aOR 1.2 (95CI 1.3;2.3) and aOR 1.6 (95%CI 1.1;1.4), respectively. The strength of the association was greater in urban areas. Conclusions: Frequency of television viewing was associated with overweight and obesity in Peruvian women and the strength of this association varied by area of residence. These findings can provide input to strategies for obesity prevention in the Peruvian context. en_US
dc.description.abstract OBJETIVO: Evaluar la asociación entre frecuencia de ver televisión, sobrepeso y obesidad en una muestra representativa de mujeres peruanas a nivel nacional. MÉTODOS: Análisis secundario de la Encuesta Nacional Demográfica y de Salud Familiar incluyendo mujeres de 15 a 49 años. Las variables resultados fueron obesidad (índice de masa corporal >30 kg/m²) y sobrepeso (>25 peso <30 kg/m²); mientras que la exposición fue la frecuencia de ver televisión (nunca, ocasionalmente, casi todos los días). Se usó regresión logística para análisis de muestras complejas según el diseño de la encuesta ajustando por potenciales confusores. Los resultados fueron presentados como Odds Ratio ajustados (ORa) con sus respectivos intervalos de confianza al 95% (IC95%). RESULTADOS: Un total de 21.712 mujeres fueron incluidas en el análisis. La prevalencia de sobrepeso fue 34,7% (IC95% 33,8;35,7) y de obesidad fue 14,3% (IC95% 13,6;15,1). Las mujeres que veían televisión ocasionalmente y casi todos los días tuvieron mayor probabilidad de tener obesidad: ORa 1,7 (IC95% 1,3;2,3) y ORa 2,6 (IC95% 2,0;3,5), respectivamente comparado con aquellas que nunca veían televisión. La magnitud de la asociación fue menor para el caso de sobrepeso: ORa 1,2 (IC95% 1,3;2,3) y ORa 1,6 (IC95% 1,1;1,4), respectivamente. La fuerza de la asociación fue mayor en el área urbana. CONCLUSIONES: En mujeres peruanas la frecuencia de ver televisión estuvo asociada con presentar obesidad y sobrepeso, y la fuerza de asociación varió de acuerdo al área de residencia. Estos hallazgos deberían orientar las estrategias de prevención de la obesidad en el contexto peruano. es_PE
dc.language.iso spa
dc.publisher Universidade Estadual de Maringá
dc.relation.ispartofseries Revista de Ciência Veterinária e Saúde Pública
dc.rights info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
dc.subject Female en_US
dc.subject Humans en_US
dc.subject Logistic Models en_US
dc.subject Peru en_US
dc.subject statistical model en_US
dc.subject Cross-Sectional Studies en_US
dc.subject age distribution en_US
dc.subject Prevalence en_US
dc.subject health survey en_US
dc.subject statistics en_US
dc.subject utilization review en_US
dc.subject Urban Population en_US
dc.subject Educational Status en_US
dc.subject obesity en_US
dc.subject Rural Population en_US
dc.subject Health Surveys en_US
dc.subject Age Distribution en_US
dc.subject Women en_US
dc.subject Overweight en_US
dc.subject Obesity en_US
dc.subject Obesity epidemiology en_US
dc.subject Sedentary lifestyle en_US
dc.subject Television en_US
dc.subject Television utilization en_US
dc.title Asociación entre ver televisión y obesidad en mujeres peruanas es_PE
dc.title.alternative Association between television viewing and obesity in Peruvian women en_US
dc.type info:eu-repo/semantics/review
dc.identifier.doi https://doi.org/10.1590/S0034-89102012005000046
dc.subject.ocde https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.03.05
dc.relation.issn 2358-4610


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