dc.contributor.advisor |
Melendez De la Cruz, Julia Raquel |
es_ES |
dc.contributor.author |
Tangoa Rojas, Brenda Alexandra |
es_ES |
dc.contributor.author |
Villagaray Lujan, Rubi Daniela |
es_ES |
dc.date.accessioned |
2023-10-24T14:45:56Z |
|
dc.date.available |
2023-10-24T14:45:56Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.other |
204804 |
es_ES |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12866/14337 |
|
dc.description.abstract |
Son pocos los estudios que abordan la efectividad de una intervención educativa en madres con menores que padecen de anemia. Objetivo: Determinar la efectividad de una intervención educativa sobre anemia ferropénica en las actitudes de las madres de familia con hijos de 6 a 24 meses de edad en el área de CRED (Crecimiento y Desarrollo) de un centro de salud ubicado en el distrito de San Martín de Porres. Material y Métodos: Es un estudio de diseño pre experimental con un enfoque cuantitativo, del tipo analítico, de corte longitudinal. La técnica utilizada es la encuesta y el instrumento que se empleó es el cuestionario a través de un medio virtual, el cual contiene 27 preguntas brindadas a la muestra que estuvo conformada por 29 madres de niños menores de 24 meses. Resultados: Antes de la intervención educativa prevaleció la actitud desfavorable sobre la anemia ferropénica con 51.7%, después de la intervención prevaleció la actitud favorable sobre la anemia ferropénica con 44.8%. Conclusión: La intervención educativa fue estadísticamente significativa, siendo p=0.0000, afirmando que fue efectiva en el nivel de actitudes favorables de las madres de niños con anemia. |
es_ES |
dc.description.abstract |
Background: Few studies have addressed the effectiveness of an educational intervention in mothers with children suffering from anemia. Objective: To determine the effectiveness of an educational intervention on iron deficiency anemia on the attitudes of mothers with children aged 6 to 24 months in the CRED (Growth and Development) area of a health center located in the district of San Martin de Porres. Material and Methods: This is a pre-experimental design study with a quantitative, analytical, longitudinal approach. The technique used is the survey and the instrument to be used is the questionnaire through a virtual medium, which contains 27 questions given to the sample which was made up of 29 mothers of children under 24 months of age. Results: Before the educational intervention, the unfavorable attitude towards iron deficiency anemia prevailed with 51.7%; after the intervention, the favorable attitude towards iron deficiency anemia prevailed with 44.8%. The difference found was statistically significant. Conclusion The educational intervention was effective in the favorable attitudes of mothers of children with anemia. Conclusions: The educational intervention was statistically significant, being p=0.0000, affirming that it was effective in the level of favorable attitudes of mothers of children with anemia. |
es_ES |
dc.format |
application/pdf |
es_ES |
dc.language.iso |
spa |
es_ES |
dc.publisher |
Universidad Peruana Cayetano Heredia |
es_ES |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
es_ES |
dc.rights.uri |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es |
es_ES |
dc.subject |
Intervención |
es_ES |
dc.subject |
Educacional |
es_ES |
dc.subject |
Anemia Ferropénica |
es_ES |
dc.subject |
Niño |
es_ES |
dc.subject |
Actitudes |
es_ES |
dc.subject |
Enfermería |
es_ES |
dc.title |
Efectividad de una intervención educativa en las actitudes sobre anemia ferropénica en madres de niños de 6 a 24 meses, Lima- 2022 |
es_ES |
dc.title.alternative |
Effectiveness of an educational intervention on attitudes about iron deficiency anemia in mothers of children aged 6 to 24 months, Lima-2022 |
es_ES |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
es_ES |
thesis.degree.name |
Licenciado en Enfermería |
es_ES |
thesis.degree.grantor |
Universidad Peruana Cayetano Heredia. Facultad de Enfermería |
es_ES |
thesis.degree.discipline |
Enfermería |
es_ES |
dc.publisher.country |
PE |
es_ES |
dc.subject.ocde |
http://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.02.03 |
es_ES |
dc.subject.ocde |
http://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.02.06 |
es_ES |
dc.subject.ocde |
http://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.03.03 |
es_ES |
dc.subject.ocde |
http://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.03.04 |
es_ES |
renati.author.dni |
74762899 |
|
renati.author.dni |
72848068 |
|
renati.advisor.orcid |
https://orcid.org/0000-0001-8913-124X |
es_ES |
renati.advisor.dni |
09651035 |
|
renati.type |
http://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis |
es_ES |
renati.level |
http://purl.org/pe-repo/renati/nivel#tituloProfesional |
es_ES |
renati.discipline |
913016 |
es_ES |
renati.juror |
Giraldo Giraldo, Aurora Marlene |
es_ES |
renati.juror |
Jara Romero, Ivonne Elizabeth |
es_ES |
renati.juror |
Martinez Arevalo, Liliana Victoriana |
es_ES |