Son pocos los estudios que abordan la efectividad de una intervención educativa en madres con menores que padecen de anemia. Objetivo: Determinar la efectividad de una intervención educativa sobre anemia ferropénica en las actitudes de las madres de familia con hijos de 6 a 24 meses de edad en el área de CRED (Crecimiento y Desarrollo) de un centro de salud ubicado en el distrito de San Martín de Porres. Material y Métodos: Es un estudio de diseño pre experimental con un enfoque cuantitativo, del tipo analítico, de corte longitudinal. La técnica utilizada es la encuesta y el instrumento que se empleó es el cuestionario a través de un medio virtual, el cual contiene 27 preguntas brindadas a la muestra que estuvo conformada por 29 madres de niños menores de 24 meses. Resultados: Antes de la intervención educativa prevaleció la actitud desfavorable sobre la anemia ferropénica con 51.7%, después de la intervención prevaleció la actitud favorable sobre la anemia ferropénica con 44.8%. Conclusión: La intervención educativa fue estadísticamente significativa, siendo p=0.0000, afirmando que fue efectiva en el nivel de actitudes favorables de las madres de niños con anemia.
Background: Few studies have addressed the effectiveness of an educational intervention in mothers with children suffering from anemia. Objective: To determine the effectiveness of an educational intervention on iron deficiency anemia on the attitudes of mothers with children aged 6 to 24 months in the CRED (Growth and Development) area of a health center located in the district of San Martin de Porres. Material and Methods: This is a pre-experimental design study with a quantitative, analytical, longitudinal approach. The technique used is the survey and the instrument to be used is the questionnaire through a virtual medium, which contains 27 questions given to the sample which was made up of 29 mothers of children under 24 months of age. Results: Before the educational intervention, the unfavorable attitude towards iron deficiency anemia prevailed with 51.7%; after the intervention, the favorable attitude towards iron deficiency anemia prevailed with 44.8%. The difference found was statistically significant. Conclusion The educational intervention was effective in the favorable attitudes of mothers of children with anemia. Conclusions: The educational intervention was statistically significant, being p=0.0000, affirming that it was effective in the level of favorable attitudes of mothers of children with anemia.