Introduction: Licensing of medical programs is a fundamental process to ensure the quality of medical education. However, the evidence regarding the impact of these processes remains controversial. Objective: To describe the academic and institutional characteristics of students who took the National Examination of the Social Health Insurance (EsSalud) and explore their association with the score obtained. Method: Analytical cross-sectional study of a secondary database of medical students who took the EsSalud examination in Peru on December 27, 2022. We evaluated the factors associated with the EsSalud examination score using linear regression. Results: We evaluated 1228 medical students who took the EsSalud examination. The median score on the Es-Salud examination was 12.2 (range 10.2 to 13.8); 35.9% of the students passed the exam, and only 26.5% came from a university that has a program of medicine already licensed. In the adjusted model, the score on the EsSalud examination was higher in students who belonged to a university with an already graduated medicine program (β 0.5; 95% CI: 0.2 to 0.8) and those with a weighted average higher than or equal to 13. And the score was lower in students from societal (β –1.2; –1.6 to –0.8) or associative (β –2.0; 2.4 to–1.6) universities with respect to students from national universities. Discussion: We examined the factors associated with performance in the National Medical Internship Exam in Peru. Licensing of medical programs and belonging to national universities were associated with higher scores on the EsSalud examination. We recommend improving the transparency of these exams and continuing with the licensing of programs. Conclusions: Medical students from national universities, universities with a graduate medicine program, and a weighted university average greater than or equal to 13 performed better in the EsSalud national medical internship exam.
Introducción: El licenciamiento de los programas de medicina es un proceso fundamental para asegurar la calidad de la educación médica. Sin embargo, la evidencia del impacto de estos procesos es controversial. Objetivo: Describir las características académicas e institucionales de estudiantes que rindieron el Examen de Internado Médico del Seguro Social de Salud (EsSalud) y explorar su asociación con el puntaje obtenido. Método: Estudio transversal analítico de una base de datos secundaria de estudiantes de medicina que rindieron el Examen de EsSalud en Perú el 27 de diciembre del 2022. Evaluamos los factores asociados al puntaje del examen de EsSalud mediante regresión lineal. Resultados: Evaluamos a 1,228 estudiantes de medicina que rindieron el examen de EsSalud. La mediana de puntaje en el Examen de EsSalud fue de 12.2 (rango 10.2 a 13.8), el 35.9% de los estudiantes aprobó el examen y solo el 26.5% proviene de una Universidad que cuenta con el programa de medicina ya licenciado. En el modelo ajustado, el puntaje en el Examen de EsSalud fue mayor en estudiantes que pertenecían a una universidad con el programa de medicina ya licenciado (β 0.5; IC 95%: 0.2 a 0.8) y aquellos con un promedio ponderado universitario mayor o igual a 13. Y el puntaje fue menor en estudiantes de universidades societarias (β –1.2; –1.6 a –0.8) o asociativa (β –2.0; –2.4 a –1.6). Discusión: Examinamos los factores asociados con el desempeño en el examen nacional de internado médico en Perú. Se encontró que el licenciamiento de los programas de medicina y la pertenencia a universidades nacionales se relacionaron con puntajes más altos en el Examen de EsSalud. Recomendamos mejorar la transparencia de estos exámenes y continuar con el licenciamiento de los programas. Conclusiones: Los estudiantes de medicina provenientes de universidades nacionales y con promedio mayor o igual a 13 tuvieron mejor desempeño en el Examen de EsSalud.