Objectives: Validate and evaluate the acceptability of an interactive video to detect social anxiety in adolescents of a Lima metropolitan school. Materials and methods: The study had an observational design, corresponding to the evaluation of diagnostic tests. The interactive video was validated obtaining sensitivity and specificity, comparing it with clinical interviews. The interactive video was developed in Unity 3D through the high-fidelity prototyping methodology. Acceptability was assessed through the constructs of income made, perceived ease of use and intention of behavior of the Technological Acceptance Model (TAM), in addition to perceived compatibility and resistance to change. Results: 147 adolescents were evaluated. 50% of the adolescents evaluated were detected with symptoms of social anxiety, mild or moderate. The prototype had a sensitivity and specificity of 63.51% and 72.60%. The prototype had an accuracy of 0.68. Regarding the constructs Perceived Utility, Perceived ease of use, Behavioral Intention to use the Acceptability Survey. The majority of adolescents agreed with the statements. The same happened with the Resistance to Change construct. Conclusions: The interactive video is a regular test to partially detect social anxiety. In general it had a good acceptance. The change resistance construct must be intervened to ensure acceptance of the interactive video.
Objetivos: Validar y evaluar la aceptabilidad de un video interactivo para detectar la ansiedad social en adolescentes de una escuela metropolitana de Lima. Materiales y métodos: El estudio tuvo un diseño observacional, correspondiente a la evaluación de pruebas diagnósticas. El video interactivo se validó obteniendo sensibilidad y especificidad, comparándolo con entrevistas clínicas. El video interactivo fue desarrollado en Unity 3D a través de la metodología de prototipado de alta fidelidad. La aceptabilidad se evaluó a través de los constructos de ingreso realizado, facilidad de uso percibido e intención de comportamiento del Modelo de Aceptación Tecnológica (TAM), además de compatibilidad percibida y resistencia al cambio. Resultados: Se evaluaron 147 adolescentes. 50% de los adolescentes evaluados fueron detectados con síntomas de ansiedad social, leve o moderada. El prototipo tuvo una sensibilidad y especificidad del 63.51% y 72.60%. Tuvo una exactitud de 0.68. Respecto a los constructos Utilidad Percibida, Facilidad de uso percibida e Intención Conductual de uso de la Encuesta de Aceptabilidad la mayoría de adolescentes estuvo de acuerdo con los enunciados. Lo mismo sucedió con el constructo Resistencia al cambio. Conclusiones: El video interactivo es un test regular para detectar parcialmente la ansiedad social. En general tuvo una buena aceptación. El constructo resistencia al cambio debe ser intervenido para asegurar la aceptación del video interactivo.