This research aimed to compare the profile of executive functions in preschool children with and without a history of moderate prematurity by managing the BRIEF-P scale in its parent form. A non-probabilistic sample was available from 62 participants, parents of children between the ages of 2 and 4, who were born in a hospital in lima city and who attended their regular check-ups at the Growth and Development Clinic of said hospital. The type of study was descriptive compared to two contrasting groups, a clinical group that met the moderate prematurity criterion and the paired control group in age and sex. The profile of the executive functions of children in both groups was obtained from the responses provided by parents on the BRIEF-P (Behavioral Assessment of Executive Function-Children's Version), the results of which were obtained following the TEACorrige online rating system included in the instrument used. The results showed that children with a history of moderate prematurity did not present significant global alterations in executive functioning in relation to their term-born peers. The differences obtained varied specifically in some dimensions of executive performance, particularly in the index of mental flexibility.
La presente investigación tuvo por objetivo comparar el perfil de las funciones ejecutivas en niños preescolares con y sin antecedentes de prematuridad moderada mediante la administración de la escala BRIEF-P en su forma para padres. Se contó con una muestra no probabilística de 62 participantes, padres o madres de niños entre 2 y 4 años, que nacieron en un hospital de la ciudad de Lima y que acudían a sus controles regulares en el Consultorio de Crecimiento y Desarrollo de dicho hospital. El tipo de estudio fue descriptivo comparativo de dos grupos contrastantes, un grupo clínico que cumplían con el criterio de prematuridad moderada y el grupo control sin prematuridad, ambos emparejados en edad y sexo. El perfil de las funciones ejecutivas de los niños de ambos grupos se obtuvo de las repuestas brindadas por los padres en la escala BRIEF-P (Evaluación Conductual de la Función Ejecutiva-Versión Infantil) cuyos resultados se obtuvieron siguiendo el sistema de calificación en línea TEACorrige incluida en el instrumento usado. Se encontró que los niños nacidos con prematuridad moderada no presentan alteraciones globales significativas en el funcionamiento ejecutivo en relación con sus pares nacidos a término. Las diferencias obtenidas variaron de forma específica en algunas dimensiones del desempeño ejecutivo, particularmente en el índice de flexibilidad mental.