This applied research and quasi-experimental design, pre-test and post-tets, with control and experimental groups, aimed to determine the effects of an active strategy on reading comprehension, within the calculation course of the Electronic Career (IST TECSUP), semester 2017-1. The sample consisted of 36 students, the application of the strategy was developed for 7 weeks providing practical theoretical knowledge aimed at improving reading comprehension at the literal and inferential levels. At the beginning, a pre-test group was used to announce similar conditions and the end a post-test, which according to the Kolmogorov-Smirnov goodness test did not present an approximation to the normal curve. In addition, the Mann Whitney U test was applied, demonstrating that there are significant differences between the groups, in the entire test, as well as in the inferential level, this as a consequence of the strategy. Consequently, the research recommends promoting and developing in other branches of education, in order to develop diverse capacities at the inferential and critical levels.
Esta investigación de tipo aplicada y de diseño cuasi experimental, pre test y post test, con grupos control y experimental, tuvo como objetivo determinar los efectos de una estrategia activa en la comprensión lectora, dentro del curso de cálculo de la carrera Electrónica (IST TECSUP), semestre 2017-1. La muestra estuvo conformada por 36 estudiantes, la aplicación de la estrategia se desarrolló durante 7 semanas brindando los conocimientos teóricos prácticos orientados a mejorar comprensión lectora en los niveles literal e inferencial. Al inicio se utilizó un pre test colectivo para advertir similares condiciones y al final un post test, que según el test de bondad de Kolmogorov– Smirnov no presentaron una aproximación a la curva normal. Además, se aplicó la prueba de U de Mann Whitney, demostrando que existen diferencias significativas entre los grupos, en la totalidad de la prueba, así como en el nivel inferencial, esto como consecuencia de la aplicación de la estrategia. En consecuencia, la investigación recomienda promover y desarrollar estrategias en otras ramas de la educación, a fin de desarrollar diversas capacidades en los niveles inferencial y crítico.